Teatr Wielki w Poznaniu 2011
Mieliśmy przyjemność kierowania pracami budowlanymi i elektroakustycznymi przy realizacji zadania: Wykonanie systemu nagłośnienia widowni Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Prace wykonywaliśmy na zlecenie firmy MBS sp. z o.o., która wygrała przetarg na wykonanie nagłośnienia. System został zaprojektowany przez firmę Pracownia Akustyczna z Wrocławia, która także prowadziła nadzór autorski nad swoim projektem oraz pracami instalacyjnymi związanymi z elektroakustyką.
Cała przygoda zaczeła się początkiem lipca 2011 roku i miała potrwać około dwóch miesięcy. Ponieważ Teatr Wielki miał w tym czasie przerwę, rozpoczęto:
- generalny remont i modernizację widowni
- kabin realizatorów
- modernizację rampy przeładunkowej, montaż i wykonanie specjalistycznej platformy do podnoszenia naczep TIR (ponieważ wejście na główną scenę jest na 1 piętrze)
- wykonanie systemu interkomowego oraz DSO i ppoż
- modernizację i renowację zabytkowych foteli na widowni Teatru
- i oczywiście wykonanie systemu nagłośnienia widowni
Jak to bywa przy tak dużych projektach i pracach budowlanych termin dwóch miesięcy niestety trwał 5 miesięcy. Ponieważ nasze prace musiały być prowadzone na końcu, dopiero po wykonaniu wszystkich prac budowlanych, remontu kabin realizatorów itp. nasz pobyt w Poznaniu lekko się przedłużył.
Zapraszam do środka Teatru, zaczniemy od magazynu w którym przetrzymywane były zestawy głośnikowe, które grzecznie czekały na montaż:
Jak widać kartonów jest bardzo dużo, podejrzewam, że każdy chciałby mieć u siebie taki magazyn :). Widać tutaj przeważnie zestawy KARA i Lacoustics oraz wzmacniacze mocy LA4 i LA8 oraz wstępnie zmontowaną ramę do zestawów, a także na końcu w rogu 2 basy SB28. Na następnym zdjęciu widzimy zestawy dogłaśniające balkony 8XTi, oraz monitory 12XT, 115XT HiQ oraz dwa basy SB18.
A tutaj kolenje 12XT oraz 115XT HiQ:
Nadszedł czas na szafy, które znajdują się pod widownią Teatru, w których będą znajdowały się splitery, konwertery sygnałów AES oraz MADI, Stage Box i Local Rack Soundcraft'a, końcówki mocy LA4 i LA8 do obsługi monitorów scenicznych. Tutaj widzimy spliter sygnałów głośnikowych na dole będą zamontowane wspomniane końcówki mocy:
A tutaj szafa w której będą schodziły się wszystkie sygnały audio ze sceny, z kabin realizatorów, to będzie serce całego systemu audio, szafa po prawej stronie obsługuje system interkomowy oraz podgląd video.
A oto kros wnękowy, krosownica sygnałów, która musiała powstać ponieważ łączyliśmy się częściowo ze starą instalacją, która była jakiś czas temu remontowana i część sygnałów które szły ze sceny trzeba było przesłać w inne miejsce stąd ten ciekawy split.
A tutaj widzimy już oszyty tył głównej szafy, oraz oszyty mały spliter audio, nie chwaląc się własnymi rękoma to wykonałem :) :
A oto główny spliter rozdzielający sygnał do trzech odbiorców: F.O.H., Monitor, oraz dodatkowe wyjście dla np. TV czy Radia, też własnymi rekami:
O oto zdjęcia starej instalacji Teatru Wielkiego, niezwykła instalacja rurek w których znajdują się przewody audio oraz przewody instalacji prądowo-oświetleniowej. Trzeba przyznać że musieli się ludzie narobić z tymi rurkami:
I kolejne zdjęcie przepięknie poprowadzonych tras kablowych w rurkach metalowych:
Wracamy do piwnicy i końcówek mocy obsługujących monitory sceniczne:
A tak wygląda pełna szafa obsługująca sygnały głośnikowe, na górze spliter sygnałów a na dole końcówki mocy 6 sztuk LA4 i dwie sztuki LA8:
Piękny zestaw wszystkich szaf i urządzeń pod widownią, pierwsza szafa obsługuje sygnały audio, tutaj wybieramy sygnały, które mają być przetwarzane w następnej szafie. Tam znajduje się, od góry:
- switch ethernetowy,
- spliter sygnałów MADI Direct Out Technologies
- konwerter AES/MADI RME
- Local Rack Soundcraft'a
- Stage Box oraz Compact Stagebox Soundcraft'a spięte do jednego Local Racka
- oraz główny analogowy spliter sygnałów audio:
Zbliżenie za zapięte Stage Box'y
A tutaj mamy szafę znajdującą się na strychu Teatru Wielkiego w której znajdują się końcówki mocy napędzające głowny system L, R i C. W skład wzmacniaczy wchodzi 6 końcówek LA8:
Czas pokazać przebudowane kabiny realizatorów w Teatrze Wielkim, pierwsza kabina od lewej, najbardziej nas interesująca, kabina realizatorów dźwięku, gdzie widzimy Vi6, na górze nad stołem nadajniki IEM Sennheisera, obok 24 odbiorniki mikrofonów bezprzewodowych Audio-Technica, po prawej rack z odtwarzaczami i rejestratorami audio:
entralnie na osi sceny znajduje się kabina projekcyjna:
Następnie mamy kabinę realizatorów oświetlenia:
I w tej oto kabinie znaleźliśmy piękny, stary stół oświetleniowy, który w dalszym ciągu pracuje i obsługuje światło na widowni:
A tutaj widzimy małe przyłącze audio w kabinie oświetleniowej:
I kabina multimedialna z której wysyłane są sygnały video do kabiny projekcyjnej oraz do innych przyłączy video znajdujących się w różnych miejscach w teatrze:
Czas na pokazanie systemu zestawów głośnikowych, zaczniemy od samej góry, najwyższy balkon i zestawy dogłaśniające 8XTi:
Tutaj widzimy ramę od wyciągarki, do której będzie przyczepiona oryginalna rama Lacoustics:
I oryginalna, zmontowana już rama do zestawów KARA:
Pierwszy bas SB18i gotowy do podwieszania:
I dwa basy SB18i już wiszą:
Czas na 8 zestawów KARA przyczepionych do basów, już wiszą i czekają tylko na okablowanie, czym zajmuje się właśnie Michał:
I gotowy klaster z lewej strony
Widzimy w górze prawy klaster oraz central składający się z 4 zestawów KARA
I w końcu piękny cały system główny nagłośnienia Lacoustics L R C Teatru Wielkiego w Poznaniu:
System naprawdę bardzo duży gabarytowo, a prawie nie widać go w oknie scenicznym. Oprócz głównego systemu LCR, dodatkowo z lewej i prawej strony widowni umieszczono zestawy 15 XTi jako Front Fill'e w wykutych specjalnie dla nich dziurach w portalu. Dodatkowo istnieje jeszcze możliwość dołożenia dwóch basów SB28 i ustawienia dodatkowych Front Fill'i na przodzie sceny złożonych z 4 sztuk 8XT:
W tym fotograficznym skrócie wydaje się że ta instalacja powinna trwać co najwyżej tydzień, ale oczywiście nie ma tutaj przedstawionych wszystkich etapów instalacji. Nie widać np. tras kablowych oraz problemów, które przy okazji prowadzenia tras na strych, balkony, tył sceny oraz środek widowni powstawały. Samo wykonanie tras kablowych oraz ułożenie w nich przewodów zajęło około 4 tygodni. Do tego dochodzi montaż urządzeń, wykonanie połączeń, zarobienie złączy i oszycie wszystkich przyłączy porozrzucanych w okręgu sceny, widowni, ruchomego portalu i kabin realizatorów.
Można by opowiadać bez końca historie o przeróżnych awariach powstających podczas przekuwania ścian czy stropów, kiedy napotykaliśmy się na pęknięte rury kanalizacji wodnej, niestety niektóre z nich okazywały się czynne i trzeba było dzwonić po ratunek hydraulika, nie wspominając już o drobnych awariach związanych z przecięciem starej czy aktualnej instalacji elektrycznej w skutek czego część teatru nie miała zasialania, ale takie rzeczy na budowie się zdarzają trzeba tylko wiedzieć jak je szybko i dobrze naprawić.